Звіт про виконання у 2019 році обласної програми «Розвиток туризму та курортів в Херсонській області на 2019-2021 роки»

0
898

Відповідно до Законів України «Про туризм», «Про курорти», Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року           №168-р,  затверджено обласну програму «Розвиток туризму та курортів у Херсонській області на 2019-2021 роки» рішенням сесії Херсонської обласної ради №1095 від 14грудня 2018 року (далі – Програма).

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми розвитку туризму та курортів в Херсонській області на 2019-2021 роки, складає 30 281 тис.грн. Фактичні обсяги фінансування у 2019 році – 3 976 тис.грн. Проведені видатки (касові видатки) у 2019 році – 3 743,5 тис.грн.

За рахунок видатків обласного бюджету на 2019 рік Департаментом туризму та курортів Херсонської обласної державної адміністрації (далі – Департамент) проведено наступні заходи:

— Розвиток сучасної туристично – інформаційної інфраструктури та індустрії гостинності області – 691,8 тис.грн (77% від фактичних обсягів фінансування);

— Маркетингове просування туристичного продукту на українському та міжнародному туристичних ринках –  2 192 тис.грн (99% від фактичних обсягів фінансування);

— Підвищення рівня обслуговування та якості надання туристичних послуг – 211,4 тис.грн ( 98% від фактичних обсягів фінансування);

— Просвітницька діяльність та науково-освітнє забезпечення сталого розвитку галузі туризму та діяльності курортів – 94,4 тис.грн (99% від фактичних обсягів фінансування);

Активізація сталого розвитку внутрішнього та міжнародного туризму –  553,9 тис.грн (99,98% від фактичних обсягів фінансування).

Із запланованих заходів не забезпечено виконання розроблення та встановлення інформаційних вказівників за маршрутами руху туристів, двомовних дорожніх інформаційних знаків за європейськими стандартами до туристично привабливих об’єктів на загальну суму бюджетної програми 202 215 грн. Двічі було оголошено допорогові закупівлі на виготовлення та установку відповідних знаків. За підсумками першої закупівлі участь взяв тільки один учасник, який не надав всі необхідні документи за умовами її проведення. У другій закупівлі взагалі не взяв участі жоден учасник. Так, у  жовтні 2019 року було укладено договір між Департаментом та ТОВ «Київдорпостач» на суму 199488,00грн на виготовлення та встановлення двомовних туристичних дорожніх знаків 5.53 «Покажчик напрямку до визначеного місця», однак до кінця 2019 року постачальник не виконав своїх зобов’язань.

На виконання  заходів Програми упродовж 2019 року Департаментом забезпечено проведення наступної роботи.

З метою розвитку сучасної туристично-інформаційної інфраструктури та індустрії гостинності області:

26 лютого для представників національних природних парків, біосферних заповідників, об’єктів історико-культурної спадщини, об’єднаних територіальних громад області на базі зеленого туризму «Чайка» у м. Гола Пристань організовано  консультативно-навчальний тренінг зі знакування туристичних шляхів активного туризму відповідно до ДСТУ 7450:2013 «Туристичні послуги. Знаки туристичні активного туризму. Класифікація, опис і правила застосування», в рамках якого визначено основи проектування і впровадження туристичних шляхів активного туризму та опрацьовано механізми створення відповідної місцевої мережі маршрутів. За результатами  було визначено та підготовлено пропозиції маркування туристичних маршрутів біосферного заповіднику «Асканія-Нова» та  національних природних парків Херсонської області за рахунок коштів з обласного бюджету.

Так, в червні було утворено комісію з питань створення мережі шляхів активного туризму на території Херсонської області, склад якої затверджено розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 03 червня                      2019 року № 415. Комісією в червні проведено два засідання, за результатами яких затверджено аплікаційну форму, паспорт маршруту, та рекомендації щодо ознакування туристичних шляхів активного туризму. За результатами 3-го засідання від 08 серпня сформовано Єдиний реєстр шляхів активного туризму, до якого внесено 7 маршрутів активного туризму на території Херсонської області. Згідно паспортів відповідних маршрутів активного туризму розроблено технічні завдання щодо виготовлення понад 600 туристичних знаків відповідно до ДСТУ 7450:2013 «Туристичні послуги. Знаки туристичні активного туризму. Класифікація, опис і правила застосування» та проведено допорогову закупівлю в системі «ProZorro» на послуги з виготовлення відповідних знаків. За результатами  знаки передано керівництву національних природних парків для встановлення і проведення маркування близько 50 км 7 маршрутів активного туризму біосферного заповіднику «Асканія-Нова» та національних природних парків «Олешкіського», «Нижньодніпровського» та «Джарилгацького».

Для виготовлення та встановлення двомовних туристичних дорожніх знаків за європейськими стандартами 5.53 «Показчик напрямку до визначного місця» до 8 найбільш привабливих туристичних об’єктів (Кам’нська Січ XVIII ст., Свято-Введенська церква XVIII ст., Бізюків чоловічий монастир XVIII ст., Вежа Вітовта XIVст., Виноробне господарство князя П.М.Трубецького XIX ст., Водоспади, Ландшафтний показник «Станіславський», Національний природний парк «Олешківські піски») на території області, двічі оголошувалась  допорогові закупівлі у системі «ProZorro» на виготовлення та установку відповідних знаків, які не відбулися, про що зазначалося вище.

З метою підвищення рівня обслуговування туристичних потоків, забезпечення доступу до якісної туристичної інформації (про найпривабливіші туристичні атракції Херсонщини, місця відпочинку, оздоровлення, розміщення, об’єкти природно-заповідного фонду, театри, музеї, та ін) за допомогою сучасних інформаційних технологій забезпечено придбання сенсорних туристичних кіосків з відповідним програмним забезпеченням для встановлення в місцях масового перебування,  зокрема в аеропорту та на залізничному вокзалі м.Херсону. У вересні 2019 року відкрито перший сенсорний туристичний кіоск на території Херсонщини в аеропорту. У грудні підписано Меморандум про співпрацю з АТ «Укрзалізниця», що сприятиме  встановленню відповідного кіоску на залізничному вокзалі до початку високого сезону 2020 року.

Для забезпечення маркетингового просування туристичного продукту на українському та міжнародному туристичних ринках:  

Взято участь у Східно-Середземноморській Міжнародній виставці подорожей та туризму «Emitt» (м. Стамбул, Турецька Республіка, 30-31 січня),                         в ході якої проведено ряд зустрічей та поширено інформацію про туристичні продукти та підприємства області (із туристичним оператором Tatilruyasi.com, асоціацією туристичних агентств Туреччини TURSAB та особисто з Головою Ради директорів Асоціації Фірузом Б. Баликая, Hacer Aydin — Директором напрямку туризму та подорожей компанії ITE Turkey).

В березні Департаментом спільно з райдержадміністраціями та міськвиконкомами міст обласного значення, представниками бізнесу та громадських організацій забезпечено презентацію туристичного потенціалу області на Міжнародній туристичній виставці  «Україна – подорожі та туризм – Uitt 2019» у м.Києві на об’єднаному стенді «Херсонщина туристична – шлях до вражень!», який зайняв перше місце за оформленням серед регіонів України та  залучив велику кількість відвідувачів, які отримали інформацію про туристичні продукти області, заклади відпочинку та оздоровлення на узбережжі морів.

17 травня Департаментом з нагоди відкриття літнього туристичного сезону було організовано  новий туристичний фестиваль «Турист-Fest» на території Біосферного заповідника «Асканія-Нова» імені Ф.Е.Фальц-Фейна. Фестиваль  відвідали понад 7 тис гостей, які мали змогу насолодитись смачною їжею, виступами сучасних музичних гуртів, було представлено дитячі атракції, веселі забави, лаунж зони, флешмоби та квести, ярмарок подарунків, фотозони, безкоштовні екскурсії заповідником Асканія-Нова та  туристичного кластеру «Соляна дорога» Асканійської, Присивашської та Тавричанської ОТГ, а також  багато інших цікавих локацій. Велика увага гостей концентрувалась на презентації туристичних пропозицій районів та міст Херсонської області, зокрема виноробних господарств, кінних клубів, яхт-клубів, баз зеленого туризму, національних природних парків, заповідників, дитячих оздоровчих таборів, а також щодо відпочинку на узбережжі Чорного й Азовського морів.

13-15 червня проведено 14-й Фестиваль туристичної журналістики України, в рамках якого упродовж трьох днів представники засобів масової інформації відвідували привабливі туристичні об’єкти області та за результатами вийшло понад 50 відеосюжетів та статей, що відкривають Херсонщину як місце різнопланового відпочинку.

19-21 вересня потенціал сільського зеленого туризму Херсонщини представлено  на Міжнародній конференції з питань сільського туризму в Грузії (м. Батумі).

У вересні у рамках заходів, присвячених до Всесвітнього дня туризму організовано:

— туристичну майстерню  Херсонщини та прес-брифінг голови обласної державної адміністрації «Херсонщина туристична – при ваблива цілий рік!» (Міжнародний аеропорт «Херсон», 27 вересня);

— урочистості  та нагородження Почесними грамотами, Подяками голови Херсонської обласної державної адміністрації та Подяками голови Херсонської обласної ради, відзнаками управління туризму та курортів обласної державної адміністрації працівників туристичної галузі з нагоди професійного свята (виноробне господарство князя Трубецького, 27 вересня);

— 3-денний міжнародний рекламно-інформаційний тур для туристичних операторів України, ближнього та дальнього зарубіжжя, представників засобів масової інформації та блогерів (Херсонська область,27 -29 вересня).

Взято участь у Міжнародній туристичній виставці UITM’2019                           (02-04 жовтня) та у VII-му Міжнародному конгресі медичного туризму в м.Києві (01 жовтня).

21 — 23 листопада презентацію туристичного потенціалу області забезпечено на Міжнародній туристичній виставці «International Travel Show TT Warsaw» (Польща, м. Варшава).

Окрім того упродовж року фахівцями Департаменту забезпечено організаційно-інформаційно підтримку та взято участь в інших заходах туристичного спрямування, зокрема:

— 16-18 травня VI Таврійський туристичний конгрес (Херсонська область);

— 11 травня урочисте відкриття бюсту засновниці порту Хорли С.Б.Фальц-Фейн (с.Хорли Каланчакського району Херсонської області);

— 26-28 серпня — засідання круглого столу на тему: «Візія створення сильної туристичної індустрії України» (м. Київ, Верховна Рада України);

— 26-28 серпня — регіональний семінар-тренінг в рамках проекту «Удосконалення інституційної спроможності Уряду України та інститутів громадянського суспільства для ефективної співпраці у процесах прийняття рішень» (м. Запоріжжя);

— 07-09 серпня – перший форум медичного та оздоровчого туризму                 (м. Львів), розпочато співпрацю з Українською асоціацією медичного туризму;

— 17 жовтня — ІV Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми і тенденції розвитку сучасної економіки в умовах інтеграційних процесів: теоретичні та практичні аспекти» (м. Херсон);

— 18 жовтня — бізнес-зустріч з міжнародними експертами у розвитку туризму «Туризм Херсонщини очима іноземних туристів» (м.Херсон);

— 26 жовтня — перший український форум грального бізнесу First Ukrainian Gambling Forum (м.Херсон), в ході якого запропоновано варіанти щодо розбудови інфраструктури для гемблінгу на Херсонщині;

— 30 жовтня – 01 листопада — Львівський міжнародний форум індустрії туризму та гостинності та XХ міжнародна виставка «ТурЕКСПО-2019» (м. Львів);

— 31 жовтня — 01 листопада — XІX Міжнародний економічний форум «Invest In Lviv Region» (м. Львів);

— 06 листопада — засідання круглого столу «Маяки як туристичній об`єкти України» (м.Одеса);

— 14 листопада – ІІІ Туристична майстерня Миколаївщини (м.Миколаїв);

— 26 листопада – Стратегічний форум «Конкурентоспроможний туристичний сектор України – шлях вперед» (м.Київ).

В умовах сучасного розвитку діджиталізації забезпечено створення  сучасного туристично-інформаційного Порталу Херсонщини KHERSON.TRAVEL,  який передбачає інноваційну і адаптивну під різні гаджети платформу, що наповнюється всією потрібною туристу інформацією про область, заклади відпочинку, екскурсії та туриста. У Портал планується інтегрувати функціонал з бронювання готелів для проживання, купівля квитків на транспорт, замовлення екскурсій, індивідуальне будування цікавих маршрутів по запитам туристів.

Окрім того забезпечено створення VR-турів з винного, водного, екологічного туризму, відеороліки «Сім природних чудес Таврії» та «Сім історичних чудес Таврії», розробку та виготовлення друкованої рекламно-інформаційної продукції (буклети, мапи, каталоги, брошури, банери).

За підсумками робочої наради щодо обговорення питання брендінгу Херсонської області та його розвитку від 27 липня, органами влади, представниками громадських організацій туристичного спрямування, представниками туристичного бізнесу обговорені напрацювання щодо формування позитивного іміджу Херсонщини, подальший спільний план дій щодо просування конкурентоспроможного регіонального туристичного продукту із використанням унікальної туристичної айдентики. Наприкінці року забезпечено розроблення айдентики туристичного потенціалу Херсонщини «Вітер в голову» для використання у сезоні 2020 року.

Підвищення рівня обслуговування та якості надання туристичних послуг.

Упродовж березня-травня спільно з Всеукраїнською асоціацією гідів (ВАГ) та Національною туристичною організацією (НТО) забезпечено проведення трьохмісячного курсу «Туристичний гід» з підготовки гідів-екскурсоводів за міжнародними стандартами. В результаті підготовлено                    16 фахівців-гідів для здійснення кваліфікованого екскурсійного супроводу туристів Херсонщини.

В березні спільно з Національною туристичною організацією України проведено туристичну стратегічну сесію «Впровадження міжнародних стандартів та підвищення якості послуг у сфері туризму-2019», в ході якої опрацьовані алгоритми дій на тему: «Туристично-інформаційні центри як елемент сучасної туристичної інфраструктури. Етапи створення та інструменти діяльності». В червні поточного року Щасливцевською сільською радою відкрито перший туристично-інформаційний центр в області згідно міжнародних стандартів. Відпрацьовується питання щодо створення, облаштування та забезпечення функціонування туристично-інформаційного центру у м.Нова Каховка у співфінансуванні з обласного та місцевого бюджету у 2020 році.

21 березня організовано зустріч туристичних операторів та агентств області та керівників закладів відпочинку та оздоровлення Херсонщини, в ході якої обговорено стратегічні кроки щодо формування, просування та продажу конкурентоспроможного регіонального туристичного продукту, налагодження якісного екскурсійного обслуговування.

06 червня у м. Херсоні спільно з Миколаївським регіональним Центром підтримки бізнесу проведено конференцію «Розвиток туристичних послуг», у рамках якої відбулася презентація програм підтримки суб’єктів туристичного бізнесу ЄБРР, сформовано стратегічне бачення розвитку туристичної індустрії Херсонщини, обговорено концептуальні дії для популяризації туристичних можливостей регіону, інструменти підвищення якості туристичних послуг та сучасних технологій в просуванні туристичного бізнесу.

19 жовтня у м. Гола Пристань спільно з Голопристанським відділенням «Спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму» організовано форум тренінг «Становлення та перспективи розвитку кластерної системи на Херсонщині», під час якого між Департаментом та Всеукраїнським об’єднанням організацій роботодавців «Всеукраїнська Федерація роботодавців України у сфері туризму» укладено Меморандум про співробітництво та партнерство у сфері розвитку туристичного потенціалу Херсонської області та впровадження проекту «Туристичний кластер «Таврійське еко-оздоровлення».

Просвітницька діяльність та науково-освітнє забезпечення сталого розвитку галузі туризму та діяльності курортів.

Організовано проведення моніторингових досліджень:

  1. внутрішніх та іноземних туристичних потоків, що відвідують область, у співпраці з мобільним оператором «Київстар»;
  2. ринку туристичних послуг та визначення громадської думки за сприяння ГО «Херсонське обласне відділення Асоціації соціологів України».

18 листопада  для представників туристичного активу, влади та громадських об’єднань проведено туристичну стратегічну сесію «Соціологія туризму Херсонщини. Хто наші гості?». В ході заходу презентовано результати соціологічного дослідження «Таврійське літо – 2019», що проводилось Херсонським обласним відділенням Соціологічної асоціації України (термін дослідження 20 липня – 20 вересня 2019 року). Проведено оцінку кількісних та якісних показників морського туристичного сезону на території Херсонської області, визначені стратегічні та маркетингові заходи розвитку внутрішнього та міжнародного туризму.

Активізація сталого розвитку внутрішнього та міжнародного туризму.

Упродовж липня-серпня за сприяння щакладів розміщення та туроператорів запроваджено соціальний проект «Херсон-Тур» який спрямований на налагодження якісного екскурсійного обслуговування туристів на узбережжях морів за прикладом успішних практик лідерів галузі ближнього та дальнього зарубіжжя в с.Хорли, м.Скадовську та смт Лазурному, в рамках якого організовані групи екскурсантів, відповідно до чинного законодавства України, відвідували екскурсійні об’єкти 5-ти туристичних продуктів області з екологічного, історико-культурного, винного туризму та активного відпочинку.

Спільно з ДУ «Український науково-дослідний Інститут медичної реабілітації та курортології МОЗ України» визначено території, що містять цінні туристичні ресурси і лікувальні властивості (мінеральні води, лікувальні грязі, ропа озер), сформовано їх реєстр,  та визначено перспективний план проведення спеціальних досліджень і висновків щодо їх безпечності та призначення використання для подальшого обґрунтування створення курортів місцевого значення або розвитку медичного туризму.

З метою організації безпечного відпочинку на території області видане розпорядження голови обласної державної адміністрації «Про забезпечення підготовки та проведення в області курортно-туристичного сезону 2019 року» від 12 лютого 2019 року № 102,  яким було передбачено забезпечення готовності та якісне функціонування мереж водопостачання і водовідведення; організація санітарного стану пляжів і прибережних територій, місць масового відпочинку; збору та приведення у належний естетичний стан територій населених пунктів; обстеження та приведення до належного стану автотранспортних шляхів, що з’єднують курортні населені пункти між собою та з районними; введення в експлуатацію закладів оздоровлення та відпочинку з додержанням вимог, встановлених чинним законодавством тощо. Забезпечено відпрацювання звернень громадян стосовно якості надання туристичних послуг суб’єктами господарювання та дотримання ними вимог чинного законодавства в курортно-рекреаційних зонах області під час літнього туристичного сезону 2019 року.

За підсумками проведеної роботи проаналізовано дані моніторингових досліджень туристичних потоків, обсяги надходжень до бюджетів усіх рівнів від провадження туристичної діяльності в області, суми сплати туристичного збору.

Так, за 12 місяців 2019 року року сума надходжень туристичного збору до місцевих бюджетів склала 8 403,6 тис. грн і перевищила на 127,7% показник за аналогічний період минулого року (2018 – 3 690,4 тис. грн).

Найвищі показники в Генічеському районі – 2 805,5 тис. грн (+74%) та Голопристанському – 2 566,3 тис. грн (+155,4%),в Каланчацькому – 449,3 тис. грн (+715,4%),в Скадовському – 1 488,9 тис. грн (+141,4%), в м.Херсоні – 760,3 тис. грн (+184,5%), інших районах та містах області – 333,3 тис. грн (+147,8%).

Упродовж січня – грудня 2019 року суб’єктами туристичної діяльності (заклади розміщення та туристичні агентства) сплачено до бюджетів усіх рівнів 39 567,4  тис. грн, що на 24,7% більше в порівнянні з аналогічним періодом 2018 року.

Разом з тим туризм має мультиплікаційний ефект на супутні галузі економіки. До бюджетів усіх рівнів від суб’єктів господарювання супутніх сфер економіки (транспорт, харчування, торгівля, розваги тощо), які є підґрунтям туристичних послуг надходять мільярди гривень, зокрема протягом минулого року  в цілому по області надійшло 1362,7 млн. грн., що перебільшує минулорічні надходження на 244,2 млн. грн., або 21,8 %.

Динаміка туристичних відвідувань Херсонщини з кожним роком також зростає. З урахуванням моніторингових досліджень та аналітичних даних мобільного оператора Київстар за 2019 рік Херсонщину відвідали близько  4,2 млн туристів – гостей, які перебували на території області понад 24 години, що на 11,8% перевищує минулорічний показник.