Соціологічне дослідження було проведене Херсонським обласним відділенням Соціологічної асоціації України на замовлення Департаменту туризму та курортів Херсонської обласної державної адміністрації з метою оцінки кількісних та якісних показників морського туристичного сезону в Херсонській області в період з 20 липня по 20 вересня 2019 року

Завдання дослідження:

  • оцінити кількість рекреантів та їх географію
  • з’ясувати зовнішні іміджеві характеристики Херсонської області
  • з’ясувати ставлення туристів до окремих аспектів відпочинку на Херсонщині
  • надати рекомендації по оптимізації туристичної галузі області.

Для отримання інформації застосовані наступні методи:

  • Моніторинг активності абонентів мобільного зв’язку, які перебували на Херсонщині в період з 1 травня по 31 серпня 2019 р. (Київстар)
  • Масове стандартизоване (кількісне) опитування відпочиваючих.                    Під час кількісного дослідження було проведені інтерв’ю з туристами. Обсяг вибіркової сукупності (загальний кількість опитаних) — 625 осіб. Обсяг вибіркової сукупності був визначений відповідно до загальних вимог репрезентативності і завданнями подальшого аналізу. Вибірка випадкова, похибка дослідження не більше 4%.
  • Фокусовані групові інтерв’ю (загальна кількість — 5).                                  Фокус-групи включали наступні категорії респондентів: туристи, що відпочивали в Генічеському, Голопристанському, Каланчацькому та Скадовському районах.
Соціологія туризму. Хто наші гості

Так, за даними, зібраними за допомогою оператора мобільного зв`язку Київстар, в травні-серпні 2019 року на території Генічеського, Голопристанського, Каланчацького та Скадовського районів, побували 1,7 туристів. Усього за 9 місяців поточного року Херсонщину відвідали близько 3,9 млн туристів. Найбільше гостей приїздить до Херсонщини із Запорізької, Дніпровської, Миколаївської, Київської і м. Київ, Хмельницької областей.

Портрет туриста, що відвідує Херсонщину: люди молодого віку, 58% з яких подорожують з сім`ями, 68% із них приїхали на Херсонщину повторно. У середньому турист проводить на території області 4-10 днів, одна людина витрачає на відпустку близько 4-5 тисяч гривень. Чим більш тривалішим є відпочинок, тим менше коштів у середньому рекреант витрачає на нього. 80% гостей приїжджають на пасивний пляжний відпочинок.

У туристичній географії Херсонської області практично відсутня диференціація в залежності від категорій рекреантів. Немає курортів, які б спеціалізувалися на молоді чи старших людях, любителях природи чи поціновувачах активного чи пасивного відпочинку. Через це часто відбуваються нарікання на «перевантаженість», «шашликовий смог», «шумове забруднення». Загалом співвідношення ціни та якості відпочинку отримує впевнену оцінку «добре», досить позитивне ставлення туристів до свого відпочинку за більшістю аспектів найчастіше обумовлено не стільки високими стандартами відпочинку й обслуговування, який пропонується на курортах Херсонщини, скільки відповідністю цього відпочинку очікування та відсутністю завищених вимог. Сфера послуг на курортах Херсонщини впоралася з задоволенням базових потреб туристів в проживанні та харчуванні, проте є необхідність працювати над задоволення потреб вищого рівня – благоустрій, культурне життя.Існує проблема з медичним обслуговуванням на курортах, на пляжах часто відсутні рятувальники та пункти надання допомоги, багатьох туристів відштовхує транспортна ситуація в області (відсутність комфортабельних перевезень, автотранспортних інтернет-сервісів, а в самих автобусах розрахунок часто йде без касового апарату). Не вистачає інфраструктури на пляжах, часто курорти виглядають недоглянутими в очах туристів через недостатність дотримання санітарно-гігієнічних вимог.

Херсонщина має невизначений імідж – для значної частини рекреантів вона асоціюється насамперед із морем і сезонними овочами та фруктами. Також для частини опитаних Херсонщина – це унікальні природні об`єкти, а саме – степові пейзажі, Олешківські піски, Асканія-Нова, острів Джарилгач. Простежується попит на ландшафти, що не зазнали антропогенної перетворенності, екологічний туризм. Однак, простежується майже нульова обізнаність щодо історичної спадщини, природних об`єктів, знакових постатей, оcобливостей регіональної культури. При чому це спостерігається і при в`їзді до області, й після перебування на відпочинку.

Однак, більшість рекреантів, які цьогоріч відпочивали на Херсонщині, планують приїхати на відпочинок сюди знову. Бажання повернутися тим більше, чим більше разів відпочивальники бували у Херсонській області до цієї поїздки. Серед тих, хто відвідав Херсонщину вперше цього літа, 84% розглядають можливість приїхати знов, більше половини каже впевнено, що повернуться.